I detta inlägg gör jag om globala höjddata till vektordata som går att använda för att skapa så kallade ”cut-out” kartor, på ett väldigt enkelt sätt i QGIS.
Det börjar med höjddata, där jag använder ETOPO1 som är globala höjddata från NOAA.
Bearbetningen behöver göras i flera steg, men jag kommer inte att skapa några nya datafiler förrän jag är helt klar med de data som skall skapas. Allt tack vare QGIS minneslager.
Steg ett är att skapa konturlinjer. Jag vill ha linjer var 1000 m, men dessutom på 600, 200 och -200 meter. Det innebär att jag behöver skapa mitt första minneslager med höjdkurvor med 200 meters intervall.
Det duger gott att ha resultatet som ett minneslager. Sedan behöver man ett urval och det är inte svårare än att välja alla objekt som har ett höjdvärde som finns i en lista.
Dessa linjer innehåller väldigt många brytpunkter, så det kan vara lämpligt att förenkla linjerna något. Här får man experimentera lite med värdena så att man hittar en lagom nivå. Även här kan man låta resultatet vara ett minneslager.
Nu kan det verka kontraproduktivt, men beroende på hur mycket man förenklar linjerna, så kan det vara snyggt att jämna ut dessa, detta ger lite mjukare linjer. Även här kan man laborera med värden något, så att resultatet passar.
Sista steget blir att göra om linjer till polygoner. Det är detta steg som sedan skrivs till ett GeoPackage. Här har det strulat lite för mig då och då så ett alternativ är att skapa två lager. Ett för höjdkurvorna och ett för djupkurvor. Dessa behöver nämligen hanteras lite olika.
Problemet med några lager är att QGIS har svårt att tolka vilket som skall vara ”insida” på de polygoner som skapas, speciellt när det är linjer som sträcker sig över en kant, vilket många av de stora djuplagren gör. Det går att redigera dessa manuellt, men om man inte vill det så finns dessa djuplager även i Natural Earth 10 miljoner att ladda ner. Dessa ”bathymetri” lager kan sedan kombineras ihop till ett kombinerat djuplager.
Land, eller de höjdkurvor som är ”0” eller högre brukar fungera fint att göra om till polygoner.
För att polygonerna skall ritas ut så att man ser dem i rätt ordning så kan man ”styra objektens renderingsordning” i lageregenskaperna. Det är bara att välja höjd-attributet, så är det klart.
För att skapa den stil jag är ute efter så skapar jag först en generell stil för höjd, respektive djup.
Observera att det för varje lager finns flera platser att lägga till effekter på!!! För att det som jag visar skall fungera så skall man inte välja effekter under ”Lagerrendering”, utan i symbolegenskaperna (se bild ovan).
För land så väljer jag en ”Drop shadow” och för hav en ”Inner shadow”. I båda fallen så minskar jag ”offset” till 1 mm och suddighetsradien till 3. Jag ändrar även färgen till lite gråare än helt svart.
Nu är det bara att välja lämpliga färgskalor för land respektive hav kategoriserat efter djup/höjd.
Hittar man ingen färgskala som passar, så kan man ju alltid skapa egna färgskalor, eller justera en enstaka färg i kategorin.
Kartan har data för skala 1:10 000 000, men ETOPO1 kan användas i större skala. När kartan är så här stiliserad så kan det även bli mycket snyggt även i betydligt större skalor.
Här någonstans tappade jag tråden med inlägget… Det var på tok för roligt att sitta och experimentera med olika stilar och geografiska områden. Lite extra vektorlager, kanske en etikett och så vidare. Jag avslutar helt enkelt med en skärmbild av var jag var någonstans när jag kom på att jag borde avsluta detta inlägg.