Menu
  • Hem
  • Dokument
  • Om Mig
Geosupportsystem

Hur var det nu det var planerat…

Posted on 2018-06-21

Hur var det tänkt att den nya (eventuellt) förbifarten söder om Eksjö skulle gå? Jag tar tillfället och ser om jag kan hitta lite geodata om just detta projekt.
På sidan https://www.trafikverket.se/tjanster/Oppna_data/ så kan man klicka sig fram till Lastkajen (kräver registrering) och där kan man hämta mängder, och då menar jag mängder, av information om våra transportnätverk. Exempelvis finns där statistik om olyckor, så det lägger jag till i kartan för att visa på en av anledningarna till att det behövs en ny förbifart längs riksväg 40.
Skärmklipp från 2018-06-17 19:57:12.png
Olyckstyperna är klassade med heltal och när man letat lite så hittar man en förklaring till talen, och där framgår att den vanligaste olyckstypen längs rv40 genom Eksjö är singelolyckor. En av dessa är en dödsolycka och den har jag särskilt markerat.
Skärmklipp från 2018-06-17 19:49:19.png
Det var sedan inte så svårt att hitta pdf-filer för det förslag till vägsträckning som man valt att gå vidare med, men geodata var det lite värre med.
Skärmklipp från 2018-06-17 20:34:59.png
Det finns såväl nedladdning som WMS tjänst för att läsa Trafikverkets kartor över riksintressen, där det finns lager för planerade och framtida vägsträckningar, men dessa uppdateras väldigt sällan och den senaste uppdateringen har precis gjorts, men täcker bara sådant som var beslutat för ett år sedan, så riksväg 40 är inte med här. Jag tror inte att det finns ett helt definitivt beslut heller, men man planerar för bygge mellan 2021 och 2023.
Nåja, jag får nöja mig så länge med de bilder som går att ladda ner i PDF, dessa kan jag ju själv georeferera och skapa ett eget lager för så att det går att visualisera på kartan. Det går utmärkt att läsa in en pdf i Georefereraren och använda sig av. Resultatet kan sedan sparas som exempelvis TIF, eller liknande när man är klar.
Skärmklipp från 2018-06-17 20:51:28.png
Klick, klicketiklick, klick… Sedan är georefereringen klar och jag kan skapa ett GeoPackage för den markerade vägsträckningen (visas i bilden ovan).
Nu får vi bara se om det här blir verklighet om några år. Dessutom så planeras det för att göra sträckan Eksjö – Nässjö mötesfri 2-1 väg i ungefär samma period. Allt är del i en plan att göra hela riksväg 40 mötesfri, och då undviker man mängder av risker och problem genom att dra sträckningen söder om Eksjö.
”Men, men, nu kommer ju stadskärnan att döööö!”
Det tror jag inte alls. Den mesta trafik som kör genom Eksjö längs väg 40 är just personer som kör genom Eksjö. De har inte planerat att stanna för att handla i alla fall. Möjligen ett stopp för mat eller fika, men då stannar nog de flesta utanför Eksjö vid Abborravik ändå.
Men man måste säkert göra en del anpassningar i stan, och det öppnar ju en del nya möjligheter om man slipper genomfartstrafiken. Det är ju inte så många år sedan man byggde förbifarten för väg 32 väster om Eksjö norrut, och det har jag i huvudsak bara sett som positivt.
Visst kan en del som har sin verksamhet i direkt anslutning till nuvarande sträckning drabbas, men även där så tror jag att det framför allt handlar om marginaler. För de företag som redan lever på ”marginalen” så kanske man får göra en del anpassningar förstås.
Men oj, vad mycket data det fanns på Lastkajen… Jag får nog titta närmare på det framöver.

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Translate with Google

GBR In English
GER Auf Deutch
FRA En Français
ESP En Español
Swedish is a hard language for a machine to translate. Nuance and detail will likely be lost.
     

Bok om QGIS på Svenska

Bok

Beställ Boken/E-bok genom att klicka på bilden (även förhandsgranskning).

Senaste kommentarer

  • Lene Fischer om Skapa bildmask för WebODM
  • Gabriel om Punktmoln i QGIS 3.18
  • klakar om Punktmoln i QGIS 3.18
  • Gabriel om Punktmoln i QGIS 3.18
  • Hector Garrido om QGIS LTR vs LTR

Arkiv

Prenumerera på Geosupportsystem

Skriv in namn och epost för att prenumerera på meddelanden från denna blogg.
Loading

geosupport

YouTube video to frames. Processed in OpenDroneMap YouTube video to frames. Processed in OpenDroneMap and visualized in QGIS 3.17.
Japp! Dubbelbeställde TVÅ gånger. En annan mode Japp! Dubbelbeställde TVÅ gånger. En annan modell levererades idag.
Ooops. Tryckte nog för många gånger på bestäl Ooops. Tryckte nog för många gånger på beställ-knappen...
Ladda mer...

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2021 Geosupportsystem | WordPress Theme by Superbthemes.com