Hur var det tänkt att den nya (eventuellt) förbifarten söder om Eksjö skulle gå? Jag tar tillfället och ser om jag kan hitta lite geodata om just detta projekt.
På sidan https://www.trafikverket.se/tjanster/Oppna_data/ så kan man klicka sig fram till Lastkajen (kräver registrering) och där kan man hämta mängder, och då menar jag mängder, av information om våra transportnätverk. Exempelvis finns där statistik om olyckor, så det lägger jag till i kartan för att visa på en av anledningarna till att det behövs en ny förbifart längs riksväg 40.
Olyckstyperna är klassade med heltal och när man letat lite så hittar man en förklaring till talen, och där framgår att den vanligaste olyckstypen längs rv40 genom Eksjö är singelolyckor. En av dessa är en dödsolycka och den har jag särskilt markerat.
Det var sedan inte så svårt att hitta pdf-filer för det förslag till vägsträckning som man valt att gå vidare med, men geodata var det lite värre med.
Det finns såväl nedladdning som WMS tjänst för att läsa Trafikverkets kartor över riksintressen, där det finns lager för planerade och framtida vägsträckningar, men dessa uppdateras väldigt sällan och den senaste uppdateringen har precis gjorts, men täcker bara sådant som var beslutat för ett år sedan, så riksväg 40 är inte med här. Jag tror inte att det finns ett helt definitivt beslut heller, men man planerar för bygge mellan 2021 och 2023.
Nåja, jag får nöja mig så länge med de bilder som går att ladda ner i PDF, dessa kan jag ju själv georeferera och skapa ett eget lager för så att det går att visualisera på kartan. Det går utmärkt att läsa in en pdf i Georefereraren och använda sig av. Resultatet kan sedan sparas som exempelvis TIF, eller liknande när man är klar.
Klick, klicketiklick, klick… Sedan är georefereringen klar och jag kan skapa ett GeoPackage för den markerade vägsträckningen (visas i bilden ovan).
Nu får vi bara se om det här blir verklighet om några år. Dessutom så planeras det för att göra sträckan Eksjö – Nässjö mötesfri 2-1 väg i ungefär samma period. Allt är del i en plan att göra hela riksväg 40 mötesfri, och då undviker man mängder av risker och problem genom att dra sträckningen söder om Eksjö.
”Men, men, nu kommer ju stadskärnan att döööö!”
Det tror jag inte alls. Den mesta trafik som kör genom Eksjö längs väg 40 är just personer som kör genom Eksjö. De har inte planerat att stanna för att handla i alla fall. Möjligen ett stopp för mat eller fika, men då stannar nog de flesta utanför Eksjö vid Abborravik ändå.
Men man måste säkert göra en del anpassningar i stan, och det öppnar ju en del nya möjligheter om man slipper genomfartstrafiken. Det är ju inte så många år sedan man byggde förbifarten för väg 32 väster om Eksjö norrut, och det har jag i huvudsak bara sett som positivt.
Visst kan en del som har sin verksamhet i direkt anslutning till nuvarande sträckning drabbas, men även där så tror jag att det framför allt handlar om marginaler. För de företag som redan lever på ”marginalen” så kanske man får göra en del anpassningar förstås.
Men oj, vad mycket data det fanns på Lastkajen… Jag får nog titta närmare på det framöver.