3D i QGIS har fått ganska många uppdateringar och förbättringar i QGIS 3.4. Är det tillräckligt för att det skall bli användbart i produktionen?
För mig har 3D hittills varit lite av en gimmick, och inte speciellt nödvändigt. Framför allt då jag mest jobbar med kartografi och tryckta produkter. För att visualisera exempelvis BIM och liknande i stadsmiljöer så finns det såklart stora fördelar med att kunna växla det vanliga kartläget till 3D.
I QGIS 3.4 så har mycket blivit bättre.
Det är Lutra Consulting som drivit utvecklingen av 3D, bland annat genom ”crowd funding” (https://www.lutraconsulting.co.uk/crowdfunding/more-qgis-3d/).
Det finns många tankar och fortfarande mycket som kan bli bättre, men låt oss titta på några nyheter.
Det går nu att använda åsidosättningar för att bestämma höjd och extrudering i lagrets inställningar. Har man ett höjdvärde, eller ett sätt att beräkna detta så är det därför enkelt att skapa 3D objekt där objektens höjd kan representera något individuellt.
Animering är också nytt och detta tycker jag fungerar väldigt bra. Det går däremot inte att exportera animationerna till något filmformat, men det går att exportera bildrutor manuellt. Det går därför att (manuellt) skapa en filmsekvens med bilder och ett externt animationsprogram. Jag skulle tro att export till video kommer ganska snart.
Du kan också använda identifieringsverktyg i 3D vyn. Genom verktyget kan du få fram 3D objektens attributformulär och granska objektets egenskaper direkt i 3D.
Det går även att lägga till 3D-scener i layouter i QGIS 3.4 vilket säkert kan komma till användning, om man får till en användbar 3D scen.
Produktionsfärdigt?
Detta får naturligtvis var och en bedöma. Jag tycker dock fortfarande att 3D är en gimmick som ännu bara har ett begränsat värde i QGIS.
Det är bättre än i 3.2, men det är långt ifrån färdigt för produktionsanvändning i någon större omfattning. Det finns helt enkelt för många begränsningar i användningen.
Jag tycker fortfarande att navigeringen i 3D är oförutsägbar. Att panorera och rotera en scen är ibland ganska förvirrande.
Dessutom så räcker det fortfarande att bara aktivera en 3D scen för att datorns alla tillgängliga kärnor skall gå upp i full aktivitet, vilket märks tydligast med ett ökande fläktljud.
Det finns potential med 3D i QGIS, men det är fortfarande långt kvar innan det är redo för användning på stor bredd. Det är också långt kvar till alla funktioner som beskrevs i den kampanj som bedrevs i våras är implementerade, så vi får väl se vart 3D i QGIS tar vägen. Jag kommer att fortsätta att använda pluginet qgis2threejs för att visualisera kartdata i 3D (bilden ovan).
Då kan jag även exportera hela 3D scenen till ett kompakt webbformat som jag kan dela med andra.
Vad tycker du? Är 3D i QGIS tillräckligt bra för dina behov? Hur jobbar du/ni med 3D visualiseringar?