I detta inlägg tittar jag lite närmare på data för transportplanering från Trafikverket (CC-0). Du kan själv hämta dessa data från https://lastkajen.trafikverket.se/107_OA_FileStorage, där det kan behövas ett godkännande av licensvillkor men registrering är inte nödvändig.

Här finns mer data, men det jag är intresserad av just nu är ”Vägdata för transportplanering”. Det är över 1 Gb med data så det är mycket att ladda ner. Det blir nästan det dubbla när zip-filen är uppackad, men som sagt, det är mycket information i paketet.

Det är ett antal separata shape-filer samt en geodatabas (esri) som finns att läsa in i QGIS. Databasen innehåller nästan 3.7 miljoner segment.
Självklart blir steg ett att spara om geodatabasen till ett GeoPackage.

Det är nästan vansinniga mängder data om varje segment som finns lagrat i databasen. Väldigt många data är dessutom angivna i ”fram” respektive ”bakåt” riktning (F/B). Viktigt inte minst för att hålla koll på enkelriktningar.

Med QGIS datadefinierade åsidosättningar så kan man använda alla dessa attribut för att stilsätta lagret med enorm potential, men det går även att dela upp och filtrera lagret i olika klasser om man nu tycker att det blir enklare.
Lagret är tänkt att användas för trafikplanering, och ett sådant verktyg finns inbyggt i QGIS. Nämligen kortaste/närmaste väg.

Det finns massor med inställningar man kan göra och jag har inte testat alla möjligheter, eller provat om det är något som inte fungerar. Att mäta snabbaste eller kortaste väg mellan två punkter på kartan är dock inga problem. Tänk dock på att beräkningen görs på hela datasetet så se till att göra en markering av de vägar du vill ha med i beräkningen och välj att bara köra mot valda objekt. Annars kan det ta riktigt lång tid att beräkna.