En av mina favoritfunktioner i QGIS är blandningseffekter där man tar en höjdskuggning och multiplicerar med bakgrunden för att skapa en 3D effekt i vilken karta som helst.
Med många höjddata så finns det ett problem här, nämligen ”hål” i data.
I bilden ovan så är de vita området vattenyta i Vänern. När man stilsätter ett lager med höjdskuggning, ökar ljus och kontrast något, samt använder multiplicera, så ser man direkt att man har ett problem.
Det går självklart att ”laga” dessa hål, men nu finns det ett enklare sätt att snabbt komma förbi problemet.
I inställningarna för opacitet så kan man numera ange en färg som skall användas för pixlar med ”no data”. Om man skapar en höjdskuggningsstil med grundinställningar (ingen extra kontrast eller ljushet) så kan man enkelt ”plocka” den färg som gäller för helt platta områden, vilket är färgen som finns precis i kanterna mot det vita.
Sedan kan man åter justera ljus och kontrast, samt ställa in multiplicering som blandningseffekt, och ta-da! Hålen är borta.
Det går att laga hål på motsvarande sätt för alla typer av data, men exempelvis rena höjdstilar har ett annat problem om man har flera ”hål” som inte är angränsande. Nämligen att dessa kan ligga på olika höjd, vilket tekniskt sett bör betyda att de skall ha olika färg. Men som sagt för höjdskuggningar så fungerar det riktigt bra.