En småsak kan man tycka, men jag har vid ett flertal tillfällen behövt jobba ”runt” det här i QGIS. Först skapa ett punktlager med slumpvisa punkter och sedan stilsätta detta. Nu slipper jag en massa extra lager som är helt meningslösa.

Det går nu att välja ”random marker fill” som stil på ett lager och sedan kan man använda vilken typ av markörer som man vill…

Man kan välja mellan att ange hur många punkter som skall slumpas ut i varje polygon, eller hur tätt punkterna skall slumpas ut totalt. Det senare är mera naturligt, i alla fall om man har polygoner med olika storlek.
Däremot så är antalet punkter, tillsammans med flera andra inställningar, möjliga att åsidosätta med datainställningarna. Har man exempelvis ett angivet antal av någonting för varje polygon (befolkning, antal varuhus, etc) så kan man ju använda dessa värden för att styra antalet slumpvisa punkter i varje enskild polygon.
Inställningen för densitetsarea finns bara när man valt att använda täthet totalt och inte exakt antal.
Värdet i fältet ”seed” låser punkternas placering så att det inte är helt slumpmässigt. Punkterna kommer med andra ord inte att slumpas om bara för att man panorerar kartan lite. Är man inte riktigt nöjd med punkternas placering så kan man mata in ett nytt seedningsnummer. Vill man ha en helt slumpmässig placering så kan man åsidosätta seedningsnumret med ett slumptal ( rand() ).
Det går även att klippa symboler vid polygongränsen, vilket kan passa i en del fall, men mina träd skulle se lite konstiga ut om jag använde det i bilden ovan.