En småsak kan man tycka, men jag har vid ett flertal tillfällen behövt jobba ”runt” det här i QGIS. Först skapa ett punktlager med slumpvisa punkter och sedan stilsätta detta. Nu slipper jag en massa extra lager som är helt meningslösa.
Det går nu att välja ”random marker fill” som stil på ett lager och sedan kan man använda vilken typ av markörer som man vill…
Man kan välja mellan att ange hur många punkter som skall slumpas ut i varje polygon, eller hur tätt punkterna skall slumpas ut totalt. Det senare är mera naturligt, i alla fall om man har polygoner med olika storlek.
Däremot så är antalet punkter, tillsammans med flera andra inställningar, möjliga att åsidosätta med datainställningarna. Har man exempelvis ett angivet antal av någonting för varje polygon (befolkning, antal varuhus, etc) så kan man ju använda dessa värden för att styra antalet slumpvisa punkter i varje enskild polygon.
Inställningen för densitetsarea finns bara när man valt att använda täthet totalt och inte exakt antal.
Värdet i fältet ”seed” låser punkternas placering så att det inte är helt slumpmässigt. Punkterna kommer med andra ord inte att slumpas om bara för att man panorerar kartan lite. Är man inte riktigt nöjd med punkternas placering så kan man mata in ett nytt seedningsnummer. Vill man ha en helt slumpmässig placering så kan man åsidosätta seedningsnumret med ett slumptal ( rand() ).
Det går även att klippa symboler vid polygongränsen, vilket kan passa i en del fall, men mina träd skulle se lite konstiga ut om jag använde det i bilden ovan.
Hej!
Jag är helt ny på GIS. Jag är biolog och behöver slumpa ut punkter för olika behandlingar i flera områden. Jag planerar att läsa GIS men jag behöver slumpningsverktyget innan den kursen börjar. Så om du kunde hjälpa mig vore det guld!
Jag hittade rutan du har uppe genom att klicka på Vektor –> forskningsverktyg –> slumpvisa punkter inuti polygoner. Min ruta är lik din men på Svenska.
Med hjälp av din beginners-video på youtube har jag fixat lämpliga lager och jag har en polygon redo. Jag har alltså en begränsad mängd punkter jag vill få slumpade ut i ytan och valde därmed ”Punktantal”. Jag valde ett avstånd på minst 10 meter mellan punkterna. Det går att välja på en hel massa uttryck jag inte är bekant med. (där jag förmodligen gjort fel eftersom –>) När jag skrev in 15 (antal punkter jag vill ha) i rutan ”Slumpvisa punkter” fick jag bara en punkt. Hur gör jag? Och kan jag få ut koordinaterna för punkterna på lista med ex. Sweref99?
Vänliga hälsningar
Ditt polygonlager skall till att börja med vara projicerat i ett koordinatsystem med meter som enhet (ex EPSG:3006). Så länge polygonen är stor nog så bör det fungera som du vill. Prova att inte begränsa hur tätt punkterna får vara. Det genererade punktlagret har en attributtabell som det går att lägga till kolumner i. Dessa kan beräknas baserat på koordinaternas position (markera punktlagret tryck F6 därefter Ctrl+i). Om du då redan har EPSG:3006 (SWEREF99TM) så kommer variabeln $x i kalkylatorn att resultera i den östliga koordinaten och $y den nordliga. Vill du ha lat/long så får du först ”transformera” punktens koordinat och sedan plocka ut x och y koordinaterna från detta. Men då är vi inne på sådant som kan kräva lite djupare kunskaper…