Påskledigt och hur mycket tid som helst till förfogande känns det som.
Mycket dator i knät, och experimenterande med stilar i GIS. En stil jag jobbade fram blev inte så tokig, så jag tänkte här beskriva hur den blev till.

Jag börjar med fem lager från Open Street Map. Du kan nog använda vilka data du vill, men jag använder vatten, vattenvägar, skogar, vägar och byggnader.
”Landuse” filtreras så att bara skogarna är med, och sedan börjar det roliga…

Först får vatten och skog en grundfyllning och tjocka svarta kantlinjer. Vägarna görs också svarta och lite tjockare. Jag bryr mig inte om att filtrera ut något speciellt här. Byggnaderna fylls vita med en inte riktigt lika tjock kantlinje. Vattendragen görs riktigt tjocka.
Vattenlinjer och polygonerna för vatten och skog är lite för ”kantiga” så dessa görs om till geometrigenerator och standard ”smooth()” appliceras.

Skogen får även en ”Random marker fill” där jag använder en högerparentes som symbol, som dessutom är roterad 20 grader. Du kan leka lite med seedningsnumret tills du får en punktfördelning som passar. Jag har även valt att placera punkterna baserat på densitet, samt använt en passande area i inställningarna (bilden ovan).
Nästa steg är det som jag tycker gör om allt till det bättre. Lägg till ännu en geometrigenerator i framför allt skogarna.

Den skall ligga mellan den enkla fyllningen och punktmarkörerna. Beroende på om det är OSM data eller projicerade data så får du sedan anpassa ”simplify” i uttrycket. Enkelt uttryckt så skapar jag en extra polygon som är betydligt enklare och ”mjukare” än grundformen, och den skall sedan justeras ytterligare.

Den enkla fyllningen i den nya geometrigeneratorn skall ges en realtidseffekt. Här väljer jag bort ”Source” och lägger till ”Inner Shadow”. Denna inre skugga får ett lämpligt ”Offset” och riktning (i mitt fall -69). Dessutom sätter jag ”Blur radius” till ”0” och Opaciteten ganska lågt. Och sådär har jag skapat en skuggeffekt som påminner om bilder i många barnböcker.

För vattenytor så använder jag samma teknik med geometrigeneratorn och realtidseffekter, men skuggriktningen är 180 grader åt andra hållet. För vattendragen så tycker jag inte att jag behöver geometrigeneratorn, utan här räcker det med ett nytt enkelt linjelager, en kopia på den gamla lagerstilen duger fint, och denna används för att skapa realtidseffekten med inre skugga.
Byggnaderna gör jag på samma sätt med. Ingen geometrigenerator och sedan realtidseffekt med inre skugga, fast åter igen i samma riktning som skogen.
Sedan är det faktiskt inte mer. Det är inte en snabb stil, men den går att göra snabbare om man använder projicerade data och klipper dessa till ett arbetsområde. Sedan är stilen inte direkt lämplig i mindre skalor, utan man skall nog hålla sig på gatunivå.