Då har nu QGIS 3.16 släppts och jag har i tidigare inlägg pekat på några nyheter som jag tycker är värda att uppmärksamma lite extra.
QGIS 3.16 är inte bara en ny version av QGIS, det är dessutom den version som kommer att ges utökad support som ny Long Term Release. Den kommer formellt att ersätta 3.10 någon gång efter nyår (ca version 3.16.4). Det är säkert så att det är många som har valt att använda just LTR versionerna av QGIS och den extra stabilitet dessa skall föra med sig. Jag hoppas att man också valt att uppgradera punkt-versionerna av LTR så att man inte nu sitter kvar med 3.10.4… (version 3.10.11 är nyligen släppt).
För alla som nu sitter med 3.10 så kan det vara intressant att titta på påtagliga skillnader mellan den versionen och den nu släppta ersättaren.
För en komplett lista med nyheter så bör man titta på ändringsloggarna på https://changelog.qgis.org/en/qgis/.
Generellt så har olika versioner tagit större eller mindre steg inom olika områden. Exempelvis så handlade 3.12 en hel del om ”mesh” lager, men det var även här vi fick ”maskeringslager” för etiketter för att göra dessa tydligare i kartor. ”Random marker fill” var ytterligare en nyhet i 3.12.
Med 3.14 så handlade åter igen mycket om mesh men även tidshantering och vektortiles förekom mycket i förbättringslistan. Det kom även en hel del förbättringar för digitalisering av vektordata, men även förbättringar i lagerhanteringen och datakällor. En favorit är att man kan tända/släcka alla markerade lager i lagerlistan med mellanslagstangenten. Ett annat stort fokus i 3.14 var modellbyggaren som fick många trevliga förbättringar.
Med 3.14 kom även en hel del förbättringar i layout, vilket även var ganska frekvent i 3.16. Anpassningar av legender, skalstockar och koordinatnätssiffor är några sådana förbättringsområden, men det finns som sagt många flera.
I 3.16 så är det en mängd förbättringar i 3D visningen, där det exempelvis går att skapa skuggor genom att kontrollera ljuskällan. Det går även att exportera 3D scener till program som Blender. 3D är ett område där det finns mycket utvecklingspotential och om man lyssnar lite på djungeltrummorna på Internet så kommer vi att få se ytterligare förbättringar i kommande versioner. Det handlar då exempelvis om att hantera punktmoln (las/laz) och navigeringen skall också förbättras.
Varje version har tillfört mängder av nya processverktyg och några av dessa listas nedan. Här har jag även listat några av mina favoritnyheter i olika kategorier.
GUI (mm)
- Anpassa vilka filtyper som visas i Browser (3.12)
- Förbättrad hantering av tid (3.14)
- Identify fungerar även för vektortiles (3.14)
- Drag-and-drop mellan olika QGIS projekt (3.14)
- Öppna attributtabeller som ”tabbar” i dockat fönster (3.14)
- Bättre databashantering i Browser (3.14)
- Flytta lager underst i ”Lager” (3.14)
- Tänd/släck alla markerade lager med ”space” (3.14)
- Go To i ”locator” rutan (3.16) xy, url
- Visa tabellfält i Browser (3.16)
- Anslut till ArcGIS Vector Tile Services (3.16)
- Fler ”advanced” options vid import från ogr källor (3.16)
Stil
- Random Marker Fill (3.12) Slumpmässig punktfyllning i polygoner
- Ange färg för ”nodata” pixlar (3.12)
- PostGIS Rastertiles cachelagras i Ram (3.12)
- Generella förbättringar för vektortiles (3.14)
- Rendera höjdraster som höjdkurvor (3.14)
- Förbättrade Font-markers (3.14)
- Kontrollera tid för Mesh data (3.14)
- Förbättrad hantering av Mesh generellt (3.14)
- Förbättrad hantering av stilsättning för vektortiles (3.16)
- Förbättrad hantering av streckade linjer (3.16)
- Hantera 3d symboler i stilhanteraren (3.16)
- Mer förbättringar av Mesh (3.16)
- Justera ”gamma” för raster (3.16)
- Rendera skugga i 3D (3.16)
- Exportera 3D som fil för exempelvis Blender (3.16)
- Bättre belysning i 3D (3.16)
- Använd 3D modeller i 3D vyn (3.16)
Etiketter
- Selective Masking (3.12) Etiketter
- Ta bort anpassad etikettplacering för etikett med ”Del” (3.12)
- HTML för att sätta färger på etiketter (3.14)
- Etikettplacering ”utanför” polygoner (3.14)
- Bättre kontroll av etiketter längs linjer (3.16)
Layout
- Manuella tabeller i layout (3.12)
- Stöd för hantering av tid i layouter (3.14)
- Förbättringar i legender i layout (3.14) inte minst anpassade patch former
- Förbättrade skalstockar i layout (3.14)
- Klistra in bilder direkt i layout (3.14)
- Skapa punktobjekt i layouter, koppla rotation till dataram (3.14)
- Kontrollera layout CRS med datadefinierad åsidosättning (3.14)
- Bättre texthantering i tabeller i layout (3.16)
- Hantera koordinattexter med inbyggda etiketthanteraren i layout(3.16)
- Rotera ”ticks” för koordinatnät (3.16)
- Klipp kartor efter former i layout (3.16)
Uttryck, modeller och algoritmer
- Spara egna uttryck som fil (3.12)
- Paketera till befintliga GeoPackage (3.12)
- Fuzzy Logic – raster analyser (3.12)
- Feature browser i uttrycksbyggaren (3.14) kontrollera ”Preview” resultat för olika rader.
- Redigera, importera och exportera användaruttryck (3.14)
- ”Write Vector Tiles” funktioner (3.14)
- Kontrollera ordning på indata i modellbyggaren (3.14) även många andra förbättringar…
- Gruppera objekt i modellbyggaren, kopiera och klistra in objekt, lägg till etiketter… (3.14)
- Algoritm för att spara logg till fil (3.14) ex rapporter för omfattande modeller.
- Funktion för att avrunda rastervärden (3.14)
- Kör algoritmer direkt på databaskällor utan att först ladda in data (3.14)
- Main_angle() funktion för polygonriktning (3.16)
- Overlay_…() funktioner (3.16) objekt/lager
- Algoritmer för raster beräkningar och statistik (3.16)
- Skapa kataloger och exportera som PDF från modeller (3.16)
- Spara processresultat i lagergrupp (3.16)
Digitalisering
- Undvik överlapp vid digitalisering (3.14)
- Mer alternativ för Snapping (3.14)
- ”Trace” digitalisering med stöd för kurvgeometrier (3.14)
- Bättre hantering av kurvor vid digitalisering (3.16)
Vi får heller inte glömma att QGIS Server också ingår och även här har det skett successiva förbättringar. Förbättringar i QGIS får också effekt på exempelvis QField mobilapp exempelvis för vilka möjligheter som skapas med formulär.
Med andra ord, QGIS är i mycket större utsträckning numera en ”plattform” med såväl server som mobil utöver desktop integrerat. Integreringen är mer eller mindre garanterad då samtliga komponenter använder exakt samma källkod som grund och exempelvis så är renderingen av stil exakt den samma på alla plattformar.
Yo uso, QGis 3.10.5, mudarme a 3.16 LTR, seria magnífico, teniendo en cuenta los cambios. Saludos desde el Sur de la Patagonia Argentina.🇦🇷