I mitt Twitterflöde förekommer det en massa reklam för PS5 spelet Call of Duty… någonting. I denna film finns det en karta som ser ut att visas på en CRT display.
Coolt, men kan jag skapa något liknande i QGIS?
Självklart går det! Jag använder den inbyggda världskartan (skriv bara ”world” i koordinatfältet). Jag hämtar även data från NaturalEarthData för att lägga till ”Disputed areas”, i stället för öst- och västblocken ifrån spelet.
Några kärnkraftverk har jag inte, men en snabb googling senare så hittar jag data som är public domain av Addy Pope från University of Edinburgh 2017 (https://doi.org/10.7488/ds/1814).
Punkterna var sådär intressanta, så i Inkscape kunde snabbt en nukleär symbol slängas ihop.
Då jag vill justera färgerna i QGIS så redigeras också SVG filen så att detta är möjligt genom att lägga till ett antal ”param()” rader i koden.
Sedan är det bara att läsa in och stilsätta i QGIS.
Projektets bakgrund sätts till något som är nästan svart och en rimlig grön färg används för linjer, texter och symboler, samt punktfyllning för omstridda områden. Samma punktfyllning, men med en något blåare färg används för att göra skillnad mellan land och hav. För så gott som allt sätts ”yttre glöd” som realtidseffekt.
Det jag inte direkt kan fixa till belåtenhet är glöd runt texterna…
Det vill säga, tills jag hittar ”draw effects” under buffertinställningarna. Det finns draw effects även under ”Mask”, men detta har nog mer att göra med hur masken tillämpas än faktiskt skapa en synlig realtidseffekt.
Ja, sen var det klart…
Lite förvånad att det faktiskt gick så smidigt att få det resultat jag var ute efter. Inte speciellt många knapptryck behövdes det heller. QGIS är otroligt kraftfullt när det gäller stilsättningar och att skapa visuella uttryck i kartor.
Visst, jag skulle kunna skapa en ”screen door” effekt för att ytterligare förstärka intrycket av CRT… Ja med då gör jag väl det!
Enklast är detta i en ny layout, där en rektangel läggs ovanpå kartan. Denna fylls sedan med ett passande mönster. Jag använder ett ”hex” mönster som skapas som SVG-fyllning. Kantlinjerna för dessa SVG symboler görs lätt grå och fyllningen helt vit. Därefter blandas rektangelns fyllning med kartan i bakgrunden med ”multiply”.
Ganska effektfullt om jag själv får säga det. När man skiftar från karta till layout så får man laborera lite med stilstorlekar och liknande eftersom skärmupplösning och upplösning i layout inte riktigt är samma sak. Har man tur så ser det bra ut, men om man redan från början vill jobba mot en bild i skärmupplösning, så bör man redan från början slänga ett öga på en lämplig layout så att man inte behöver göra om en massa inställningar i stilarna.
Den färdiga kartan exporterades i 4K upplösning.
WOW.
Detta gjorde att jag fick upp ögonen för QGis realtidseffekter. Ofta är lekinitierade ideer väldigt lärorika, egentligen borde jag ha viss tid avsatt för dataspel på jobbet 🙂