För ett år sedan släppte DJI sin Mavic Air 2. Den är liten och med en hyfsad kamera. Flygtid och räckvidd är också bra och då priset var ok så var jag intresserad. Eftersom föregångaren Mavic Air hade support av exempelvis Pix4D Capture och DroneDeploy så räknade jag med att även Air 2 skulle stödjas så småningom. Men icke…
Stödet i dessa appar bygger på DJI SDK’er och waypoint navigering. Den SDK som DJI släppt för Air 2, och flera andra mindre RPAS, har inte längre stöd för waypoints i SDK. Vad det beror på vet jag inte men jag kan tänka mig att man vill separera modellprogrammet i tydligare segment, där det helt enkelt inte är meningen att man skall använda de enklare modellerna för fotogrammetri.
Så, ganska länge så höll jag på och flög helt manuellt med drönaren inställd på intervallfotografering. Men nu har jag hittat en lösning.
Dronelink använder de SDK som framför allt DJI släpper och anpassar styrningen till de möjligheter som dessa ger. Även om det inte går att flyga waypoints, så går det att kontrollera drönaren via SDK. Detta sker då med ”stick control”. Den kontroll som man har manuellt via spakarna, kan kontrolleras från appen. Det betyder faktiskt att det blir ”mjukare” flygningar med rundare svängar. Ett problem jag haft tidigare med exempelvis DroneDeploy har varit att en del bilder tagits när drönaren kommit till en waypoint och håller på att svänga för att börja nästa sträcka, blir oanvändbara på grund av rörelseoskärpa. Med Dronelink så flyger man inte till en waypoint, byter riktning, och flyger till nästa. Appen genererar i stället färdvägar som appen ser till att drönaren följer med styrspakskommandon.
Man kan använda appen på iOS eller Android, men det går även att använda en webbläsare i en dator för att exempelvis planera olika uppdrag. Det går även att förhandsgranska flygningar och ”spela upp” dessa virtuellt direkt i webbläsaren.
Sparade uppdrag kommer man sedan åt i appen och det går att starta dem på plats när man ansluter drönaren. Det var lite speciellt för mig att få appen att fungera då jag ställt in telefonen att vara ganska restriktiv med vad som tillåts för appar. Just den här appen fick tillåtelse att göra ganska mycket, men det fungerade inte att ansluta i alla fall. När jag gick in i inställningarna för appen…
Så var där några behörigheter som var nekade, och tyvärr verkar det vara så att alla behörigheter måste vara godkända, annars fungerar inte kopplingen via USB till kontrollenheten. Dronelink förklarar detta i sitt forum och det verkar inte vara så att de själva har ett val, utan det är så det är byggt i Android. Om det fungerar på samma sätt i iOS eller för andra typer av drönare vet jag inte. Men om du skaffar appen och har problem att ansluta, då kan detta vara en av anledningarna.
När alla behörigheter är godkända så fungerar däremot appen klockrent för mig. Inga andra appar behöver ligga i bakgrunden och köras som någon form av kompatibilitetslager, som är fallet med Pix4D och Ctrl+DJI. Anslut telefonen med USB, starta Dronelink, välj uppdrag och flyg!
Det är däremot inte gratis att använda appen!
Man kan välja olika nivåer som grund, där ”hobby” inte duger för att flyga karteringsuppdrag. Business har nivåer som täcker in kartering också, inklusive molntjänster och massor med olika ”moder” av uppdrag. Dessa kostar upp till 49 dollar i månaden…
Men det finns även en ”Mapping” nivå, där bara just kartering ingår. Denna har en engångskostnad på 49.99 dollar, och man kan använda appen samt planering på webben hur mycket man vill. Såväl för hobby som kommersiella användningsområden. 500kr (ca) kan verka dyrt när man jämför med vad DroneDeploy eller Pix4DCapture kostar (gratis), men då skall man vara medveten om att Dronelink är en betydligt mera avancerad app, men även att kontrollen av drönaren är betydligt mera komplicerad eftersom det inte finns stöd för waypoints i SDK’n som används.
Att det finns kopplingar till Pix4D bryr jag mig inte så mycket om. Jag laddar inte upp några bilder till molntjänster, utan bearbetar allt lokalt i OpenDroneMap.
Den som vill kan kika på en YouTube introduktion, som sedan länkar vidare till fler filmer:
Skall man då använda en Mavic Air 2 till kartering? Tja, varför inte? Den är extremt liten och smidig att bära med sig. Den är uthållig och tar bra bilder, så länge förutsättningarna är ok. Den har ingen global slutare, men så länge det inte är allt för mycket rörelse när bilderna tas så uppfattar inte jag det som ett problem. Det går att lägga till kontrollpunkter på marken och använda dessa i OpenDroneMap (eller andra fotogrammetriprogram) och därmed få till hög noggrannhet utan RTK i drönaren. Om man flyger mycket och om det finns höga kvalitetskrav så är kanske inte en Mavic det bästa alternativet, men för mina behov så fungerar det utmärkt.
I stort sett alla DJI modeller stöds (inte Mini 2 och Air 2S ännu) och man har även börjat experimentera med Parrot Anafi. Så om man vill kunna göra mer än vad som är möjligt med Pix4Dcapture eller DroneDeploy, så kanske Dronelink kan vara ett alternativ.
Vad betyder RPAS?
https://eda.europa.eu/what-we-do/all-activities/activities-search/remotely-piloted-aircraft-systems—rpas
Remotely Piloted Aircraft System