När man stilsätter en karta med färger som representerar ett värde efter en skala så kan man kalla detta ”koroplet” (eng. choropleth). Ett lågt värde representeras av en färg och ett högt värde representeras av en annan färg, eller samma nyans fast med en annan mättnadsgrad eller nivå. Det finns säkert andra definitioner, men det är inte det viktiga. Här tänker jag fokusera på färgskalorna.
I QGIS så kan man använda många färdiga färgramper, eller använda verktyg för ColorBrewer eller CPT-city direkt från stilhanteraren, för att stilsätta den här typen av koropletkartor.
Här vill jag också passa på att påminna om stilhubben på qgis.org där det går att ladda upp och ladda ner stilar med mera. I senare QGIS versioner så finns det en knapp direkt i stilhanteraren nere till vänster som tar dig direkt till dessa sidor.
När man skapar kartor där man vill använda en koropletskala så kan det mycket väl gå att hitta en skala som passar med de verktyg som är inbyggda, men det kan också vara så att man vill skapa en mycket mer anpassad färgskala. Det kan exempelvis vara för ett företag eller en organisation som har en tydlig grafisk profil och där kartan behöver anpassas till denna.
Som exempel använder jag ”Pepsi”, som har en tacksam logo att utgå ifrån.
Här använder jag det vanliga gradientverktyget för att skapa min färgskala. I det här fallet så vill jag göra en ”separerad” koropletskala (heter troligtvis något annat), där den ena färgen skall representera värden på den ena halvan av skalan och den andra färgen den andra halvan.
Det första steget är att hämta de exakta färgerna från den officiella logon. I det här fallet googlade jag bara ”pepsi logo” och valde en som såg bra ut. I färgrampsdialogen så kan man enkelt justera de två färgerna med vanliga färgväljare (color 1, color 2). Dessa färger representeras också av två markörer i förhandsvisningen i dialogen. För att göra det enkelt så använder jag color picker verktyget som färgväljare, så jag behöver bara välja den vänstra markören på skalan, klicka på Sample color och sedan klicka på det röda fältet i logon. Sedan gör jag samma för det blåa området.
Nu blandas dessa färger i en övergång från den ena till den andra, vilket kan fungera i en del situationer, men det är egentligen bara färgerna i extremändarna som motsvarar logons färger. Därför vill jag separera färgerna i mitten. Eftersom logon redan har ett vitt fält som separerar dessa färger så väljer jag just vitt, men man kan anpassa detta som man vill, och senare så visar jag lite alternativ.
För att lägga till ett stop på färgskalan så dubbelklickar jag på den där jag vill infoga en ny färg. Se till att stop-markören är markerad och ändra sedan färgen med valfri färgväljare, i mitt fall väljer jag bara vitt. Det går lika bra att använda samma färghämtare som tidigare om man behöver hämta en exakt färg från en bild. Det går att ”dra” stop-markören längs skalan för att anpassa den, men i det här fallet vill jag att brytpunkten skall vara vid exakt 50% och då är det enklare att skriva in detta manuellt i rutan för den relativa positionen.
Om man har en logo som inte har en naturlig färg som separerar färgerna så är ett alternativ att göra överlappningen mellan färgerna mycket mindre än en rak övergång mellan de två färgerna.
Här använder jag logon för Shell i stället, som saknar separerande färg. Samma metod som tidigare. Välj grundfärgerna och lägg till ett vitt fält på 50%. Därefter lägger jag till ytterligare två stopp på skalan på ömse sidor om det vita stoppet. Dessa väljs på platser som representerar de nyanser jag vill använda senare. Det går som tidigare att flytta dessa stopp, men det flyttar också den färg som är vald initialt…
I stället så kan man använda Plot området längre ner i dialogfönstret och flytta dessa stop där, samtidigt som man justerar höjden i diagrammet så att man följer den befintliga kurvan för Ligtness (i det här fallet). Det blir inte perfekt, men det är ett sätt att justera ett stopp som hamnat lite fel. Ett annat sätt är att helt enkelt lägga till ett nytt stopp och markera och ta bort de stopp som inte längre behövs.
När det ser ok ut så raderas det vita stoppet i mitten, vilket skapar ett område där de närmsta röda och gula nyanserna blandas i stället för att gå via vitt.
Nu kan jag justera stoppen längs skalan så att det blir ett lagom stort område där färgerna blandas. Det är också enkelt att justera färgerna något vid behov genom att välja en kurva i plot-diagrammet. I mitt fall har jag minskat ljusheten för det gula stoppet något, samtidigt som jag minskat avståndet mellan dem till 45% och 55%. (Jag har även minimerat Gradient Stop i dialogfönstret för att ge mer plats till diagrammet.)
I bilden ovan har jag bara valt att sätta en slumpvis färg efter de två tidigare skapade färgskalorna. I exemplet så är det tydligt var det är fält i mitten av skalan med pepsi, medan det är lite svårare att avgöra vad som är mitt i skalan för shell. Detta då det inte finns en tydlig gräns mellan färgerna via en helt neutral färg. Man kan hjälpa till att tolka färgerna genom att infoga en teckenförklaring i kartan.
Det är inte alltid det här fungerar, och de mellanliggande färgerna ligger ju helt klart utanför det som logotyperna består av, men det är inte ”nya” färger. Det är originalfärgerna, men med en annan ljushet. Det går även att justera mättnad om man hellre skulle vilja variera efter det, och det passar ganska bra om man har två färger som har ungefär samma ljushet. Men ganska ofta så uppstår samma fenomen som när man börjar blanda vanliga färger med varandra. Det blir grått och tråkigt. Det tydligaste blir därför att gå via en för ändlägena neutral färg, som i många fall är just vitt eller i något fall svart. Minska därefter ljusheten i det vita, eller skapa ett övergångsområde mellan färgerna som ligger närmare mitten och bevara färgerna i ändlägena så mycket det går.