I södra delarna av staden så har ett vägbygge påbörjats. Men vad är det egentligen. Visst, man kan googla eller ringa någon, men vad är det roliga i detta?
Jag tog en GoPro och gick dit och fotade en massa bilder. Laddade in i WebODM och satte mig och analysera resultatet.
Man skulle kunna tänka sig att man vill bredda för fler körfält, eller bygga en cirkulationsplats, eller… Det är ganska svårt att se något tydligt från marken när man bara går eller kör förbi.
Med punktmolnet eller 3D modellen så går det att vrida runt området i 3D och granska från alla tänkbara olika håll. Det går även att mäta och spekulera kring olika saker. Inte minst när området granskas rakt uppifrån, så går det troligen att utesluta ett antal alternativ, samt konstatera en del troliga fakta.
Arbetet är inte avsett att bygga en cirkulationsplats! Då hade det varit en mjukare övergång till vägen som går in mot stan uppåt höger i bilden ovan. Man avser att helt fylla ut de kvarvarande delarna av gång och cykelvägen längre fram med de högar som ligger upplagda på ömse sidor om den. Vilket tillsammans med att man inte påbörjat bygge av ny gång och cykelväg tyder på att det är ett arbete som bara är tillfälligt. Om man följer en linje i utkanten av de tillförda massorna så bildar de en snygg radie som i stort gör själva kurvan från nedre vänstra till övre vänstra vägarna betydligt bredare.
Det är sannolikt inte så att man vill göra kurvan bredare, utan ”längre”. Det blir med detta nya perspektiv ganska självklart att här är det tänkt att en väldigt lång, och kanske bred, transport skall gå. Det är möjligen delar av ett vindkraftverk som skall passera Eksjö i närtid. Indikationer på mer precis när, det kommer jag att få när man fyller i gång och cykelvägen och gör klart ytan i övrigt.
Ovan är en bild jag stulit från en broschyr från trafikverket, som ger exempel på hur en transport med del till ett vindkraftverk kan se ut.
Direkt i WebODM går det enkelt att mäta en tänkt ny yttre radie i kurvan, samt en längsta raka ekipagelängd. Men hänsyn till att fordonen troligen kan styra både fram och bak, så går det att gena lite över innerkurvan. Så en radie på nästan 33 meter och en längd på över 45 meter. De största vindkraftverken har blad som är upp till runt 60 meter så riktigt så stort är det kanske inte, men det kommer att gå att passera med ett riktigt långt ekipage även i denna snäva kurva.
Om jag nu googlar mer inriktat mot mina slutsatser så tar det inte lång tid alls innan jag hittar ett pågående projekt med vindkraft väster om Aneby (norr om Nässjö) där två parker håller på att etableras vid namn Älgön (den norra) och Knohult (ja, faktiskt…).
På webbsidan ”vindinvedbo” så går det att läsa mer om projektet och här finns det även en tidsplan som anger att leverans av kraftverk skall ske mellan april och september 2022, så det är väl inte helt osannolikt att det är transporter hit som kommer att passera Eksjö. De kraftverk som skall sättas upp är på drygt 4 MW styck (20 totalt) och har en totalhöjd på 205 meter, så rotorblad på 60 meter är inte alls osannolika egentligen, men jag har lite svårt att tro att det går att passera den här platsen med något som är mycket mer än 50 meter långt…
Du har styrning på bakvagnen, så det går att ta längre laster. Och om den delen som är mellan vägarna inte är för hög, så kan lasten ”hänga” över mitten.
Men kan det inte tänkas vara att de skall ta det från andra hållet, från höger i bild? Om nu det är pga bygge av vindkraftverk, vill säga.
Till höger kommer man rakt in i centrum, och där går det inte att gena med långa laster. Därför så kommer man att ”tråckla” sig runt längs ”ringvägen”, som passerar här, och sedan runt resten av stan i utkanterna.
Nu har man även byggt ut på andra sidan vägen, så att den cirkel jag ritat ut i en av bilderna ovan är helt utbyggd även i nederkanten. Det betyder att längden som är möjlig ökar med nästan 10 meter och då bör det inte vara några problem att passera med upp till 60 meter långa vindkraftverksdelar.