Det var ett tag sedan jag kikade på QGIS Web Client och därför så är det nu dags för det. Det blir inte en djupdykning, och jag kan redan nu säga att jag har fler frågor nu, än när jag började.
Att sätta upp en QWC2 server är både enklare och svårare än väntat, men jag skulle nog säga att i huvudsak var det förvånansvärt enkelt att skapa ett testprojekt själv att experimentera med. Det som känns lite krångligare är att konfigurera och anpassa systemet så att det kan integreras i en befintlig infrastruktur, men det beror mest på att jag inte kan alla detaljer som rör hanteringen av Docker containers.
Installationen gör jag på Linux, men då det är en Docker container så går det att implementera även på andra operativsystem, men då är vägen dit lite annorlunda.
Alla instruktioner finns på https://github.com/qwc-services/qwc-docker och börjar med att docker-compose installeras.
Sedan klonar man git-katalogen och om man är nöjd med demo-applikationen så döper man bara om några konfigurationsfiler och startar konfigurationen med docker-compose.
Kompileringen av servern är helt automatisk, och även om det tar lite tid så är det helt klart överkomligt.
Nu har jag inte beskrivit alla kommandon i processen, men det är väl förklarat på webbsidan, och det är inte mycket ytterligare än att sätta lite katalogbehörigheter och generera ett certifikat för servern som behövs, innan man kan börja kika på demoprojekten som följer med.
Att skapa ett eget projekt är faktiskt inte speciellt svårt det heller. Data måste finnas på en sökväg som är tillgänglig, och det går att använda en inbyggd databas, men online kartor och data fungerar också. Projektet sparas i *.qgs format och inte komprimerad *.qgz i katalogen volumes/qgs-resources/scan.
För att komma åt projektet eller ”temat” så behöver det läsas in, vilket görs i administrationsgränssnittet.
Inloggning görs som standard med admin/admin men detta ändras vid första inloggningen. Om projektet placerats i ”scan” katalogen så kommer ett klick på den gröna knappen att skapa de tjänster som behövs. Under Resources kan man sedan göra en del justeringar, men jag har inte satt mig in i exakt vilka möjligheter här finns. Det går att skapa användare, grupper och roller, vilket framför allt blir viktigt om man vill att vissa grupper skall kunna redigera data (som går att redigera).
Kartorna återfinns sedan under ”Theme” i menyn uppe till höger, tillsammans med en del andra verktyg.
Jag har nu bara skrapat på ytan av vad som är möjligt, men man skall ändå bära med sig att detta är inte en ersättare till QGIS på skrivbordet. Men för många användare som inte behöver alla finesser, och kanske bara skall redigera några enkla saker i ett befintligt lager, så kan det här vara fullt tillräckligt.
Att anpassa gränssnittet, sätta upp databaser, ändra projektioner (?) och liknande, kommer att kräva mer avancerade inställningar som jag inte satt mig in i hur dessa fungerar. Det finns en hel del ytterligare information på GitHub sidan, men såhär direkt så begriper jag inte allt som står där på ett sätt som gör att jag kan förklara det här på ett enkelt sätt.