I veckan är det dags för den årliga konferensen för system och mjukvaror med öppen källkod inriktade mot geografisk information.
Det är en ”fysisk” konferens som traditionellt har haft begränsad digital närvaro på nätet när det gäller innehåll och presentationer i direkt anslutning till konferensen. Vad som kommer att bli tillgängligt digitalt i samband med konferensen eller senare är lite oklart. Men om tidigare år skall vara någon sorts referens så finns det en FOSS4G kanal på YouTube där det exempelvis finns 291 filmer från Bukarest (2019) och 343 filmer från den i huvudsak digitala konferensen i Argentina (2021). 2020 ställdes konferensen i Calgary in på grund av pandemin.

Programmet finns publicerat (klicka på bilden ovan) på 2022.foss4g.org där det går att titta närmare på det generella innehållet i alla drygt 200 presentationer. När man kommer in på sidorna med schemat i detalj så går det att söka bland presentationerna med en vanlig textsökning (ctrl+f), men det finns ingen inbyggd sökfunktion i övrigt på sidorna, som jag kan hitta.
Själv hade jag gärna spenderat veckan i Florens, men då den här typen av system och mjukvaror är något jag ännu så länge mest hållit på med på fritiden så är det lite svårt att motivera tid och kostnader.
FOSS4G konferenser i Europa är annars extremt tillgängliga för oss som bor här, men vi skall ha klart för oss att det samtidigt blir ganska problematiskt för deltagare från många utomeuropeiska länder. Visering är bara ett av problemen. Det är även förknippat med stora kostnader för många. Det har höjts röster för att FOSS4G alltid skall organiseras i länder utanför Europa och Nordamerika. Hur det blir med detta vet jag inte, men visst ligger det något i kritiken. En större möjlighet att delta digitalt och inte minst kunna följa konferensen online kan möjligen bidra till att öka inkluderingen av flera. Även om detta handlar om den globala konferensen, så finns det även möjligheter till regionala konferenser och en del nationer har också FOSS4G konferenser (exempelvis Finland).
Inte minst av miljöskäl så är kanske fler regionala konferenser och digitalt deltagande nödvändigt.

Thanks Klars, Your idea of holding the conferences in America is incredible, for many the expenses are quite high. Greetings from Bogota, Colombia.