Visualiseringar i 3D, punktmoln, fotogrammetri, BIM, VR med mera… Men finns det ett dataformat som knyter ihop säcken och kan vara en samlande faktor för 3D. Det vore dessutom ”bra” om formatet är öppet och implementerat på stor bredd bland olika leverantörer.
När något är oklart så kan ett lämpligt första steg vara att kolla vad som hanteras av OGC. Ett begrepp som dyker upp ofta är CityGML, men vad är det?
The CityGML standard defines a conceptual model and exchange format for the representation, storage and exchange of virtual 3D city models.
https://www.ogc.org/standards/citygml
Så, CItyGML verkar inte vara ett ”visningsformat” utan mer fungera som ett format som skall underlätta interoperabilitet mellan olika system som kan hantera data lite olika. Har man olika system för hantering så kan detta innebära att data kan lagras dubbelt i olika visningsformat, eller…
Det verkar däremot som att just CityGML är väldigt vanligt och det kan vara ett bra ingångsvärde att leta efter system som kan hantera detta. Jag tror dock att man behöver ha lite mer koll än så eftersom det framför allt är en ”konceptuell” standard. Dessutom så är det bara version 1 och 2 som bygger på GML, medan version 3 även kan implementeras som XML, JSON eller i databaser.
Ett format där data lagras och som direkt kan öppnas i ett 3D GIS på samma sätt som ett GeoPackage eller (brrr) shapefiler, är antagligen något annat än CityGML.
Kan det vara 3D Tiles, och vad är då i så fall det?
Även 3D Tiles är en OGC standard, som först togs fram av Cesium 2015 och togs upp som OGC standard 2019.
3D Tiles is designed for streaming and rendering massive 3D geospatial content such as Photogrammetry, 3D Buildings, BIM/CAD, Instanced Features, and Point Clouds. It defines a hierarchical data structure and a set of tile formats which deliver renderable content. 3D Tiles does not define explicit rules for visualization of the content; a client may visualize 3D Tiles data however it sees fit.
https://www.ogc.org/standards/3DTiles
Nu börjar vi nog närma oss något användbart. Standarden reglerar inte hur visualiseringen skall gå till, och det är samma ”problem” som för vektordata i olika system. Både ArcGIS och QGIS kan läsa GeoPackage, men stilsättningen av lager fungerar helt olika i programmen och därför krävs det ”stil-filer” för varje system där data skall användas för att kontrollera hur data visualiseras.
Stödjer då ArcGIS och QGIS 3D Tiles? Svaret verkar för närvarande vara nej.
För ArcGIS så finns det verktyg inte minst från tredje part för att hantera framför allt CityGML och möjligheten att presentera ArcGIS data i Cesium, men för att gå från Cesium eller 3D Tiles till ArcGIS så verkar en import eller konvertering till *.I3S eller ”scene layers” vara nödvändig (https://community.esri.com/). Att I3S också är OGC standard kan man i stort ignorera eftersom det är ytterst få förutom Esri själva som använder formatet.
Med QGIS ser det inte så mycket bättre ut. CityGML kan importeras och visas men i vilken omfattning varierar något. Det pågår en hel del arbete med implementering av även 3D Tiles, men här är en begränsning stödet för 3D i Qt5 och mycket 3D funktionalitet kommer att få vänta tills QGIS byter till Qt6 och arbetet med det pågår också. Det är även lite utmaningar när det gäller omprojicering av koordinater för dessa format (https://oslandia.com/en/). Det ser ut som att på sikt kan vi nog räkna med stöd för 3D Tiles i QGIS, men när och i vilken omfattning beror på flera faktorer, inte minst om det finns finansiering för arbetet.
Det som verkar kunna tugga i sig data från flera olika format är spelmotorer som Unreal Engine och Unity. Detta kan vara bra för visualisering lokalt, men om man vill ha ETT program för att hantera 3D data så är det inte dessa.
Oavsett format eller sensor så är det väl önskvärt att det går att lagra dessa data på ett sätt som gör det möjligt att redigera och komplettera data direkt, samtidigt som klienter kan läsa och presentera data i 3D utan behov av konverteringar. Om 3D Tiles är ett format som kan användas på ett sådant sätt vet jag inte, eller om CityGML formatet skall användas för att överföra och samla ”färdiga” data till 3D Tiles formatet och att bearbetning och redigering görs i andra system och format, får väl visa sig.
Hur gör andra för att hantera 3D? Används öppna standarder eller proprietära format? Är det olika program som gör olika saker? Används skräddarsydda lösningar för att möta specifika behov, eller är standarder viktigare? Hur kommer det att se ut i framtiden? Tänker man olika om det är data på nationell nivå, en stad, ett kvarter eller bara en byggnad? Kan en databas med 3D Tiles v3 vara det man skall satsa på? Är det fler därute som funderar över samma frågeställningar?
Hej! Kan bara säga att du formulerar frågan bättre än jag hade kunnat. Vi jobbar med mätning och GIS/kartor hos någon (liten) kommun och parallellt med vårt dagliga arbete försöker vi följa med i utvecklingen mot 3D-data. Lantmäteriet och Smartsam snackar mycket men implementeringen lokalt haltar enormt. Bla detta med 3D-data. Lokalt tittar vi på insamlat data-tomtsvarthål-stukturella visoner av framtid användningar. Och frågar oss precis det du beskriver: Men hur ska vi spara vårt data , helst i samma databas som allt annat och hur ska det specificeras och kodas??