Jag tänkte göra en karta, för att det är kul! Steg ett är att leta efter data som fångar intresset. En av de första länkarna vid en sökning landar hos Skogsstyrelsens sida för nedladdning av geodata. Här finns länkar samlade på en enda sida till både vektor och rasterdata. Väldigt bra!
Men sedan tar det stopp. Oavsett vilken länk jag provar möter jag ett felmeddelande.
Innan jag funderar på anledningar så vill jag hävda att detta är ett problem för Skogsstyrelsen och inte besökare som inte lever upp till missriktade krav som sidan ställer på klienter.
Det står på startsidan att man skall prova med ”Google Chrome” om det inte fungerar. Jag tycker inte detta är en acceptabel lösning…
Jag försöker hålla datorn ren från så mycket kakor, trackers och applikationer med telemetri som möjligt. Men om myndigheter inte kan erbjuda tjänster som är bättre än såhär, så blir det svårt.
När jag installerar en av-googlad version av Chromium så ger länkarna ett annat resultat.
Om jag i Firefox laddar ner xml-filen och öppnar den nedladdade filen så visas samma information, men utan formatering.
Problemet verkar ha att göra med de stylesheets som används och var dessa är lagrade i förhållande till xml-filen. Detta har varit ett återkommande och känt problem i över 10 år. Nu kan man tycka att det antingen är ett problem för Mozilla Firefox eller för den som skapar sidan.
Man kan inte ta hänsyn till hur mycket gamla webbläsare som helst, men när även de allra senaste webbläsarna har problem med vissa webbsidor, och detta är återkommande under lång tid, så kan man inte ignorera det. Är det ett känt problem och man har ett ansvar att leverera tjänster, så måste man förhålla sig till detta. Vill man nå ALLA användare, så måste man designa webbsidor för ALLA webbläsare.
I mitt tycke så är detta med andra ord inte ett problem för Mozilla, utan något som det är upp till Skogsstyrelsen att fixa!
Jag själv kan lösa mina behov själv, men jag undrar om alla tänker likadant när de möts av felmeddelande oavsett vad man klickar på.